Er der håb for mellemøsten?

 

”Mit håb er et opstandelseshåb. Det falmer ikke i krisetider,” sagde biskop i den evangelisk lutherske kirke i Jordan og det hellige land, Munib A. Younan, da han torsdag talte på KEKs generalforsamling under temaet ”håb.” Biskop Younan var ikke i tvivl om perspektivet for det håb, vi som kristne kirker bærer i verden: ”Når kirken er fokuseret på Kristus, så er der håb for verden,” sagde han.

 

Biskop Younan fik stående applaus efter sin karismatiske tale om håb og specielt håb for Israel-Palestina. Den evangelisk lutherske kirke tæller blot 2% af befolkningen i Palestina, men Younan udtrykte håb for fremtiden: ”Så længe kirken arbejder mod uretfærdighed er der en fremtid for kirken i mellemøsten,” sagde han. ”Jeg opfordrer mine med-palestinensere til at se Gud i israelerne og jeg opfordrer israelerne til at se Gud i palestinenserne for at anerkende menneskeligheden i hinanden. Kun med den erkendelse kan Israel blive et land, der flyder med mælk og honning for alle.”

 

Kirken skal ikke bare forkynde håb fra prædikestolen, understregede biskoppen i sin tale: ”Kirker må være profetiske. Vi [kirken] må ikke sige at verdens problemer ikke er vores. Vi må tage prædikestolen ud til folk i krise.”

 

Om der er en løsning for Palestina, kunne Biskop Younan ikke svare på, men hans perspektiv for håb, rakte ud over den situation, som kirken og regionen står i: ”Jeg ved ikke, om der vil være en løsning for Palestina men jeg ved, at Jesus kommer. Jeg kender en opstået Herre.”

 

Skriv en kommentar